Tips inför start

DSC_0154Hur ska man börja? Här kommer 10 tips för en lyckad lchf – omställning!

Jag har funderat mkt på varför vi har lyckats med lchf och hur det egentligen har gått till… Som jag tidigare skrivit, har vi otaliga ggr varit på viktväktarnas möten och tänkt att ”nu jäklar ska det funka”!! Nu eller aldrig… men ändå gick det inte…

Mina och våra tips är konkret följande:
1. Bestäm dig en gång för alla….. Med detta medföljer den viktiga motivationen och viljan till förändring. Som jag tidigare skrivit, så tror jag att jag verkligen låg och ”snusade på ” alla möjliga följdsjukdomar som kommer av sockerberoende… Tänkte ett tag tom lägga in mig på hälsohem för att komma ifrån det ohälsosamma leverne jag hade! Men, som tur var, drog min syster med mig på denna resa och det är jag så tacksam över, så:
2. Gör det gärna med någon annan! Kanske ngn familje medlem, kompis eller chat-polare?`Det går lättare med förändring om man kan stötta varandra – det lärde i alla fall viktväktarna mig! Vi har alla svackor och det är då vi måste gå in och ge tips och råd….
3. Läs på – kunskap är viktigt! Köp / låna böcker i ämnet eller läs på internet, det finns ju massor att läsa! Kunskapen ger än mer motivation – det är ju våra kroppar och vår hälsa vi talar om !
4. Ge din förändring tid! Jag har aldrig trott på några ”Quick fix” och inte nu heller! Själv snittade jag 0,6 i veckan och tycker det var alldeles lagom! Du kommer att bli fri ditt sötsug, men det är jobbigt den första tiden – i alla fall för de flesta!
5. Mät dig och väg dig men inte för ofta. Måttbandet är kanon – mitt mål var mindre än 80 cm runt midjan ( vid naveln) , som är ett viktigt mått för kvinnors hälsa..
6. Motionera för hälsan – men på ett sätt som passar dig! Har man problem med blodtryck eller annat så är ju motion det man ska börja med, innan läkemedelsbehandling sätts in … Om man då inte redan fått skadligt högt blodtryck och måste börja medicinera. Och det räcker med snabba promenader dagligen i minst 45 min….
7. Njut av den goda lchf maten! Det är ju så underbart att få äta så god mat och ändå må bra! De små åtgärder och avkall man gör är ju (enligt mig) knappt märkbara! Prova nya recept och tom kan du unna dig ngn efterrätt ala lchf när det passar!

8. Låt familjen ta del av maten – men gör tillägg till de som behöver det! För att det ska fungera bör man ju inte behöva göra massor med olika mat till övriga familjen!? Vi har bara lagt till litet pasta eller annat som passat och själva ätit sallad, broccoli eller blomkål… busenkelt….
9. Se det inte som en ”kur” utan som ett sätt att leva! Det tror jag är den stora skillnaden med att tex räkna points och att äta lchf.. Numera mår jag tom illa av sötsaker om jag provar!
10. Planera! Låt dig inte hamna i fällan bara för att du inte planerat, ta med dig matlåda på jobbet – vid resor ta med finncrips osv! Allt går att lösa – det är bara olika svårt!

Jaa, det var väl allt tror jag – lycka till allesammans!!