Stress och stresshantering

Det skrivs en del om stress.

Stress inför jul, för arbetet eller för allt det övriga i livet! Vi har mkt att stå i nuförtiden och inte minst ska vi också leva upp till många olika typer av krav vi  ställer på oss själva.

Nyligen hade jobbet hyrt in en psykolog som pratade om hantering av stress. Mycket var tänkvärt och jag kände att jag i mångt och mycket hanterar stress ganska bra.

Stress kan vara positivt i viss mängd och i vissa sammanhang. Vi som människor mår dock inte bra av långvarig stress- oavsett om man lyckas hantera den dagliga stressen hyfsat bra. Hur och varför vi upplever stress är olika för alla människor. Reaktionen i kroppen är beroende av hur vi uppfattar situationen, om vi ser kraven som ett hot eller en möjlighet till utveckling.

Bild från www. creativemarket.com

Vår arbetsplats spelar stor roll för den långvariga stressen. Man börjar mer och mer lyfta fram vikten av en hälsofrämjande arbetsplats. Det inkluderar  bland annat en god kommunikation, delaktighet, ett stödjande ledarskap och tydliga system som i god tid fångar upp en medarbetare som inte mår bra. Från nästa år skärps lagstiftningen och arbetsgivarna blir tvungna att genomföra skyddsronder med fokus på den psykosociala arbetsmiljön- detta tycker jag är mkt intressant.

Det är viktigt att kroppen får vila och återgå till normala funktioner efter att vårt stressystem varit aktiverat. Det är inte stressen i sig som är farlig, det är bristen på återhämtning!

Några råd:
ät bra kost, såklart ska du undvika socker och minimera kolhydrater. 😉 LCHF -kosten är bra för man blir oerhört mycket lugnare utan sockersvängningar. Jag vill säga att jag tål stress bättre med denna kost.

sov mycket. Det är hjärnan som är stressad, tänk på det. Unna dig en powernap när du känner att du behöver, kanske när du kommer hem från jobbet eller så lägger du dig riktigt tidigt på kvällen istället!

planera dagen. Man kan inte göra mer än vad dagen tillåter men med planering kan det kännas mer greppbart. Prioritera bort saker som kanske inte behövs göras just nu! Vet att vissa har väldigt svårt för det, men det går att träna upp. Våga säga nej!

– jobba med din självkänsla och var nöjd med det du uppnår. Nog så viktigt – lyft fram det du är nöjd med och beröm dig själv! Känns mycket bättre. Prestation kan mätas på olika sätt :). Använd hjärnans kraft till att se på ditt läge på ett så positivt sätt som det bara går.

var utomhus när tillfälle finns. Solen är sparsam denna tid på året, så passa på att vara ute och få litet sol på dig när du kan. Det är också bra att ta en promenad sent på kvällen- rensa hjärnan inför att du ska lägga dig. Naturen har en läkande effekt på många- själv bara älskar jag skogen…

motionera… Ett bra sätt är att få mer balans mellan hjärnans stress och fysisk inaktivitet- rör på kroppen och ta ut en del av de stresshormoner som annars härjar vilt…Kanske bör du fundera på vilken typ av motion som passar just dig i detta läge. Det kan vara så att det behövs lågenergisk motion som inte stressar än mer. Yoga kan ju vara oerhört värdefullt för att hantera stress.

– hitta ditt ”lugna rum”. Kanske börja meditera? Det kan vara bra att hitta ett sätta att finna lugn. Olika sätt finns. Hitta tex en visuell plats du försätter dig i när du känner att stressen härjar. För mig var det två stället, antingen i fören på vår båt med vågorna plaskande i stäven. Eller i en fiktiv sadelkammare med läderlukt och en skön fåtölj. Dessa ställen föreställde jag mig att jag var i när jag hade det riktigt jobbigt under en period i livet. Meditation har jag inte provat, men det är ngt jag tänker försöka testa.

– försök jobba med din närvaro- mindfulness. Detta är ett sätt att inte oroa sig utan att vara här och nu och uppskatta det som är. Grubbla mindre om saker som skett eller det som kanske eventuellt sker. Att umgås med hästar har också visat sig vara bra för mental hälsa. Det är tillfällen man verkligen är här och nu -annat går inte…

– jobba med din andning – vanligt är att man drar upp axlar och ytandas. 
– unna dig massage då och då!

– var mycket varsam över varningssignaler: känner du symtom som hjärtklappning, yrsel, svåra sömnsvårigheter, extrem trötthet, ångest-atacker och liknande- sök hjälp! Det är inte värt att bita ihop och gå in i väggen på riktigt. Vi har bara ett liv. Ta ansvar för din egen hälsa.

Vårdguiden beskriver  fler Varningssymtom vid Stress

Kommentera