Sommar och jag är åter på bloggen!

Hej alla glada!

NI måste verkligen undra vart jag har tagit vägen… Så länge utan update är ju inte okej! Även fast tiden tryter.. Jag är helt slut efter den här våren. Mkt på jobbet och hemma… Som grädde på moset är min egna form usel! Om jag istället hade varit strikt så hade ju orken varit 100 ggr bättre.  Har istället gått upp i vikt och tappat lust och inspiration.

Sen har det varit en hel del annat som gått illa…Min häst blev skadad och jag tänkte istället betäcka henne. På betäckningsstationen  Lövsta Stuteri blev hon allvarligt sjuk – av en smittad fästing- och står nu och tickar pengar utan att det blev ngt föl. Det var bara ett axplock från allt men nu ska vi FRAMÅT istället. Jag gillar inte att älta dåtid. Nu är det matschema på semestern och utomhusaktiviteter som får igång kroppen 😉

Livet leker och- ja ” vad är ett litet bakslag egentligen i det stora hela”?

IMG_0340
Min fina Z Dansing Girl i fin form- nu skadad…

Kram på er alla!/Marie

 

 

Underbar falsk potatissallad

DSC_0622[1]Tillbehör till grillat – en viktig detalj så här i uppstart av grilltider eller hur? Här har jag ett jättebra recept jag snappat upp och testat, kall falsk potatissallad!

  • 1 liten ekologisk squash( eller 1/2 större), tärnad i cm-stora bitar
  • 10 cm purjolök, finhackad
  • 1 dl turkisk youghurt
  • 1dl majonnäs
  • 1 msk dijonsenap
  • 1/2 dl kapris, hackad i bitar
  • svartpeppar, salt
  • vitlökskrydda
  • chilikrydda

Hacka grönsakerna först och gör röran separat. Smaka av och rör ihop. Lätt som en plätt 🙂

Tekniska hjälpmedel

Syster Jenny och jag har nu alltför länge ätit moderat LCHF med massa avsteg. Det går ju ett tag… Sedan går det inte alls. Därför – som jag tidigare skrivit blir det nu omtag och max 20 kolh/dag. Och det är litet det! Jag har nu skaffat mig tekniska hjälpmedel för att ha koll. Dels appen viktkoll där jag kan följa grafer över vikten, men också appen näringsguide. Den är ett mkt bra hjälpmedel som fått upp ögonen kring hur en dags matintag ser ut. Jag trodde jag åt massor med kcal och litet kolhydrater.. Det visar sig att det är hur lätt som helst att falla över gränsen med kolisar och faktiskt är kaloriintaget inte ens 2000/dag, oftast bara hälften! Så just nu ska jag öka energiintaget för att börja bränna fettet och som sagt starkt hålla nere kolisarna till högst 20/dag… Häng med ni också, vi hinner ju fixa så att vi till sommaren trivs !DSC_0571[1]

Godmorgon fredag!

Bästa dagen på veckan, fredag!

Sitter hemma och jobbar då dottern är litet hängig idag.. Påsklov och allt. Jag och syster Jenny har laddat ned appen  så vi kan kolla våra macro’s på riktigt under en period. Det är verkligen lätt att hamna på för många kolisar, en bra insikt… Vi ska köra strikt under 20kolh/dag framåt så vi håller i hatten och kollar allt vi äter just nu! Ett lätt sätt att få mindre kolhydrater i sig är egentligen att inte äta frukost så jag förstår de som kör 16:8metoden…

Idag blev det omelett, te med gelatin i (läs mer om senare det i separat inlägg).

Kram på er alla!